Blodgivning

Var på blodcentralen här om dagen. Lämnade helblod då. Såg ett inlägg på Instagram att de saknade A o 0 blod eller det var akut brist på de lagren. Så då kände jag det att nä nu fick jag se till att ta mig dit.

\n

Det går ju betydligt snabbare med blod än bara plasman. Typ 10min från att de sticker till att det är klart.

\n

Lite roligt var det för L jobbade o hon var en av de som var på bild på Instagram inlägget. Så jag sa det att ja jag såg ju dig o då var det bara att ta sig hit liksom. Är ofta hon jobbar när jag lämnar plasma så o setts på iksu inför blodomloppet mm. Så lite kul att skämta o prata annat med 😊

\n

Försöker jobba med min rädsla att prata med folk just där. När de preppar eller kollar till en mm. Att säga nåt mer än bara hej o typ vädret eller nåt. Tänker att det oxå blir roligare för de att få prata om lite annat. Skulle jag tycka om jag jobbade där. Blir ju lite annat än när man är inlagd på en avdelning. Då pratar man kanske inte på samma sätt.

\n

Var lite nervös att kärlen inte skulle vara med mig men der gick riktigt bra o tog vänster arm då den inte är lika pålitlig för plasman.

\n

Nackdelen att lämna helbild är ju dock järntabletter man ska stoppa i sig. Jag ska ändå lugna mig lite med dem då jag håller på att testa nåt annat för att få upp järnnivåerna. Vill inte mixa utan få ett resultat på metatron mätningen i början av augusti o utvärdera hur det gått. Så kan jag trycka i mig de där sen kanske om nivåerna fortfarande är låga.

\n

Tacksam att jag har en kropp som tillåter att lämna blod så andra kan få nytta av det 🩸

Kommentera här: