Cykelutmaning

I fredags när jag cyklade hem från träningen så känns bakhjulet inte helt hundra. Jag bara ber till högre makter att jag inbillar mig men icket. Det är punktering, vad sjutton liksom! Jag har bara rullat i fem dagar innan det sker. Ska tilläggas att när jag ställde in den här cykeln så var det punktering som jag efter mkt om och men lyckades byta slang på. Sen har den liksom bara stått inne. Så lite extra frustration, minst sagt. När jag sen kollade över däcket lite mer så ser jag att det är lite sprickor i det på nåt sätt på sidan. Så tänker att det måste vara därför. Tankarna går till att jag har fel slang till det här däcket plus att mina däck på fram och bak heter inte likadant i måtten, har olika bar tryck det ska fylls med mm. Så kanske till och med har fel däck till den här fälgen. Ja ni vet det for mkt genom huvudet där och jag blev mer och mer nere för hade verkligen inte tid med det här strulet. Skulle behöva cykeln på måndag och eftersom cykelaffären inte hade öppet på helgen så skulle det inte gå att få kontakt förrän måndag och även om jag skulle byta själv så hade jag säkert inte hunnit bli klar tills jag hade behov av cykeln. Så stressad och bara var som i en dimma. Hade svårt att fokusera på nåt. Gjorde upp en plan att ta den gröna cyklen till Plus där jag skulle ha pass och då före passen svänga inom CM med både kartongen med slang storlek. Siffror på däcken och fälgen och bild på allt. För att de skulle kunna säga då vad jag gjort fel. 
I söndags efter jag tränat innan lunchen tar jag tjuren vid hornen. Hade satt ihop min mekställning så jag skulle kunna jobba smidigare. Nöjd att jag fick den att funka typ iaf. Måste arbeta på min styrka att skruva fast allt bara 😉 
Det gick smidigt att få lös både hjulet och däcket från fälgen. Den här gången gjorde jag också en grundlig genomgång av däckets insida. Hittar en vass grej som sticker ut. Svår att få tag på så hamrar ut den bakvägen så kan jag dra loss den med en tång. Kollar där det är lite sprickor, det är helt in mot insidan så då bestämmer jag mig för att jag använder det här däcket ändå. Eftersom jag hittade den där vassa saken så kändes det ändå som att det måste vart den som punkterade slangen. Så då går hjärnan över till att tänka att jag kanske ändå har rätt grejer trots allt. Så fixar in den nya slangen. Behövde inte kämpa lika länge med att få på däcket helt på fälgen. Jag tog däckavtagarna på en gång så fick jag däcket att hamna på rätt plats. Kollade supernoga att jag inte såg slangen nånstans och ja ni vet allt sånt där. Kanske lite för många dubbelcheckar men men. 
På med hjulet på cykeln. Lite knepigt men tillslut gick det. Först tog skivbromsen emot men lyckades justera däcket en aning och då gick det fritt. Sen när jag pumpat däcket och provcyklade så gick inte kedjan rent.. Typiskt! Jag an verkligen inte justera växlarna så gjorde ett försöka att rucka lite på däcket igen. Denna gång med cykeln upp och ner så jag slapp hålla emot för gravitationen när jag skulle styra med snabbkopplingen. Efter en stund fick jag det till att gå rent. Så glad! Kan säga det att jag hann bli nästan galen innan jag fick upp snabbkopplingen där man lossar hjulaxelns från ramen. Satan i gatan vad hårt den satt! Men med lite extra hävstänger och onda fingrar lossnade den. 
Tidsmässigt om vi bara räknar tiden från att jag lossade däcket till att jag fick dit det igen utan skivbroms och växlar så tog det bara en timme typ. För mig så är det en otrolig förbättring jämfört med sist. Så visst det finns mkt att förbättra men jag gjorde det på egen hand. Den här gången grät jag inte 😉 av frustration så många steg i rätt riktning. 
Nu hoppas jag ändå att det dröjer länge innan jag behöver göra det här igen 🤗

Kommentera här: